tisdag 10 juli 2012

Det ligger frost i luften

På tal om mitt tidigare inlägg insåg jag att ni alla kanske inte vet att jag håller på och skriver en roman. Jag började skriva på romanen "Det ligger frost i luften"den 10 November 2010. Den handlar dels om den unga flickan Elva som förlorat sin familj till pesten och försöker överleva, och dels om detektiven herr Adolf Edelmann som jagar en ökänd mördare. Allt sker i världen Aetherin, till större delen i landet Doname. Lite nostalgisk blir man när man läser det första inlägget jag gjorde på min gamla blogg, med följande text;




Det ligger frost i luften. Någonstans bortom kullarna råmar en ko när dess fösare leder in flocken i ladugården för natten. Till och med fåglarna har börjat bege sig hemåt. Det är en sådan kväll när ingen vill stanna ute efter att solen helt gått ned. Ändå sitter en liten gestalt nedböjd vid vägkanten. Kroppen är späd och tanig, håret avklippt vid de mycket markerade käkbenen och kläderna så slitna att de snarare skulle passa att torka disk med än att klä en människas kropp. Det är Elva som sitter där, fast det finns inte många kvar i livet som vet vem hon är. Hon gör det knappt själv, när hon sitter bredvid vägen och långsamt tuggar på ett kallt, surt äpple som lämnats ifred av fåglar. Äpplet kyler ned Elvas vantlösa händer ytterligare, men magen är tom och kräver mat för att fortsätta röra sig. Under hela dagen har de förbipasserande inte kastat så mycket som en blick på henne, än mindre en matbit.
"Om bara Alf varit här…" tänkte hon och kände hur gråten sköt upp i halsen. Nej, hon fick inte tänka på honom, det gjorde allt för ont. Hon reste sig hastigt upp, kastade iväg den lilla pinnen som var den enda resten av äpplet och fortsatte sin tveksamma vandring längs med vägen.

Den har blivit ändrad en del sedan dess, men fortfarande är innehållet detsamma.

Jag känner att det inte är så himla mycket kvar att skriva nu, och det skrämmer mig samtidigt som det är spännande. Det blir den andra romanen jag avslutar ett utkast på - den tidigare var en fantasy-roman som jag fortfarande inte riktigt bearbetat klart. Karaktärerna slutade göra som de gjort tidigare, för att ge en kortfattad förklaring.

Hmm... Jag tror att jag hade en poäng med det här inlägget... Jo, jag fick en tanke för några dagar sedan, om att det kanske kan vara en idé att starta en Facebook-sida för boken där folk kan läsa lite utdrag, mina korrekturläsares betyg och tankar och "gilla" sidan för att följa med i utvecklingen och se vart mitt projekt till slut tar vägen. Skulle det finnas intresse för det eller är det en dålig idé?

Jag undrar också om intresse finns att jag skriver lite tips för andra som också skriver här i bloggen, typ mina egna erfarenheter, dela med mig av skrivövningar jag kör etc?



XoXo

Varga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar