måndag 9 juli 2012

Skrivkramp och funderingar

Fin bild jag googlat fram och glömt spara källan på, tyvärr...


Nu har jag haft skrivkramp till och från i ett halvår. Jag tror att en av anledningarna är att jag börjat tvivla på mig själv. "Jag kanske inte är så bra som jag trott" eller "äh, nu är jag ju inte ung längre, inge kul att skriva en bok när man är 21, då blir den inte speciell" är vanliga tankar när jag sätter mig ned för att skriva. Ett annat problem är tiden. Att ta sig tid att skriva - för hitta tid kan man mer eller mindre alltid göra.
Nu när jag tänker på det kanske jag faktiskt bara är rädd att bli färdig. Rädd att avsluta min berättelse och tvingas gå igenom den, be folk att läsa den och faktiskt se vad folk tycker om den när den är klar. Håller den för de förväntningar man får i början? Får man ens några förväntningar, eller är det en bok man genast vill lägga ifrån sig och aldrig ta upp igen?
Så arbetet med att skicka den till förlag sedan. För det har alltid varit målet - att folk ska läsa det jag skrivit. Att kunna få åtminstone en del av inkomsten genom att skriva, att kanske förändra åtminstone EN persons liv med det man skrivit. Att höra någon säga "men det är ju du, du som skrev den där boken! Vad bra den är."

Äh, det blir mest bara babbel, men jag har faktiskt skrivit en del nytt på Det ligger frost i luften och däremellan skriver jag lite på en novell som utspelar sig i samma värld.

Brukar du få skrivkramp och vad gör du åt den?

XoXo

Varga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar